Fundacja Gdańska i jej prezes, Mateusz Kusznierewicz wraz z zaproszonymi gośćmi zainaugurowali czwarty rok Programu Edukacji Morskiej.
7 maja 2013 w Ośrodku Kultury Morskiej nad Motławą uroczyście zainaugurowano sezon 2013 Programu Edukacji Morskiej. Przypominając w skrócie, program dotyczy wszystkich uczniów pierwszych klas gimnazjalnych z Gdańska. Główną atrakcją jest wypłynięcie z mariny naprzeciw Żurawia w kierunku morza. Po drodze jachty mijają baseny portowe, stocznie, Twierdzę Wisłoujście, Westerplatte i wypływają na Zatokę Gdańską mogąc chwilę zakosztować żeglowania. Następnie w Twierdzy Wisłoujście następuje zmiana i druga grupa pokonuje tę samą trasę w odwrotnym kierunku. Dzieci poznają w ten niebanalny sposób historię miasta, miejsca, do których na co dzień nie jest łatwo dotrzeć, a przede wszystkim mają szansę na złapanie żeglarskiego bakcyla.
Każdorazowo dodatkowym zadaniem dla uczestników jest konkurs o charakterze ekologicznym. W tym roku pod hasłem „Nie lej wody” dzieci kręcą film o wodzie, jej oszczędzaniu, jej ograniczonych zasobach lub zanieczyszczeniach. Temat nie jest sprecyzowany dokładnie, a najważniejsze, żeby „nie lać wody”. Możliwość produkcji filmu jest dzisiaj dostępna dla każdego. Do konkursu dopuszczone są nawet filmy nagrywane przy pomocy telefonu komórkowego. Najważniejszy jest pomysł. Ta akcja jest w tym roku ogólnopolska. Nagrodą dla zwycięzców jest pełnomorski rejs na żaglowcu „Generał Zaruski”. Patronat nad akcją objął Stanisław Gawłowski, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska.
Żaglowiec „Generał Zaruski” został odbudowany staraniem Miasta Gdańska pod czujnym okiem Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji. MOSiR nie tylko funduje nagrody we wspomnianym konkursie, ale też użycza miejsca jachtom w Marinie i służy wszelką pomocą w sprawach związanych z zabezpieczeniem Programu od strony wody. Na konferencji prasowej w dniu inauguracji programu opowiadał o tym Dyrektor gdańskiego MOSiRu, Leszek Paszkowski.
Miasto Gdańsk od początku popierało Program Edukacji Morskiej zarówno jako sposób pokazania dzieciom miasta i nauczenia ich jego historii, jak i jako możliwość pozyskania narybku żeglarskiego dla gdańskich klubów. Na odwrocie dyplomów, które otrzymują wszyscy uczestnicy, podane są adresy klubów w których można kontynuować przygodę z żaglami. Zastępca Prezydenta Miasta Gdańska, Ewa Kamińska, podkreśliła, że program budzi wrażliwość dzieci na wszystko, co dookoła nich się dzieje. Miasto będzie też starało się sprawdzić czy popularyzacja żeglarstwa w ten sposób przekłada się na ilość dzieci zainteresowanych żaglami w klubach.
Przeprowadzenie Programu możliwe jest dzięki licznym sponsorom. Dwie firmy mają tu rolę strategiczną. Pierwsza to Ferrero Polska z produktem Kinder Mleczna Kanapka znanym z loga na burtach jachtów. Drugi to Grupa LOTOS, również widoczna na jachtach. Stąd Gdańszczanie często nazywają jachty wożące młodych gimnazjalistów „lotoski” lub „mleczne kanapki”.
Tegoroczną „wartością dodaną” Programu jest Europejska Karta Młodzieżowa EURO 26 z adnotacją „Żeglarz”. Tegoroczni uczestnicy otrzymują tą kartę za darmo, a biorący udział w poprzednich edycjach płacą połowę. Ta wersja karty jest wprawdzie bez ubezpieczenia, ale uprawnia do zniżek w ponad 80000 punktów w całej Europie i ponad 6000 w Polsce. Można dzięki karcie oszczędzić na transporcie, noclegach, zakupach, wstępach do muzeów. Opowiadał o tym Daniel Zdziński, Prezes Zarządu Youth Projects Management i Karta EURO 26. Szczegóły można znaleźć w Internecie.
Programowi Edukacji Morskiej życzymy w nadchodzącym sezonie stopy wody pod kilem!
Marek Zwierz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
żeglarski